BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 26, 2011

Lapangkan dada,tenangkan fikiran....

Salam sayang,salam kerinduan....

kebelakangan ini banyak perkara yg aku fikirkan...bila fikir tentang diri sendiri bersusun pertanyaan yg akhirnya membawa kepada satu jawapan....


1. Rezeki
-tertanya-tanya bila aku akan menyandang gelaran PEKERJA?
-selama mana aku harus tunggu?
-tidak layakkah aku untuk berusaha mencari rezeki dengan titik peluh sendiri?
-tekanan menjadi 'penganggur terhormat' semakin menebal

JAWAPAN
-rezeki di tangan ALLAH.
-ringkas tetapi tepat jawapannya.
-Allah dah tetapkan rezeki bagi setiap umatNya.Dan hanya Dia saja yg tahu bila dan bagaimana rezeki itu akan sampai kepada umatNya itu.


2. Ajal
-bila malaikat Izrail akan datang menjemputku,bertemu Penciptaku?
- bagaimana agaknya keadaanku saat ajal menghampiri?
- adakah Husnul Khatimah atau Su'ul Khatimah?
-adakah cukup bekalan yg aku bawa nnt?

JAWAPAN
-ajal dan maut ditangan ALLAH.
-bila tiba tikanya,tidak sesaat cepat juga tidak sesaat lambat.
-berusahalah agar bekalan yg dibawa nnt cukup utk menjamin akhiratmu.
-3 bekalan yg paling utama ialah sedekah jariah,ilmu yg berguna serta doa dari anak yg soleh dan solehah.
-semoga 'perginya' aku nanti dalam keadaan yg diredhai suami,mak ayah dan Allah.



3. Jodoh
-tertanya bila saatnya akan tiba utk aku menjadi pendamping bagi suami yang soleh?
-adakah layak diriku ini menjadi suri hidup bagi 'dia' yg aku nanti?
-apakah aku mampu menjadi ummi mithali bagi anak2 yg aku kasihi?
-ingin sekali menjadi seorang zaujah yg diredhi zauji habibi...

JAWAPAN
-jodoh juga ditangan ALLAH.
-mohonlah pada Yang Maha Esa agar dikurnia seorg suami yg soleh.
-namun jgn hanya menanti tanpa apa2 usaha.
-penuhkan penantianmu dengan usaha demi menjadikan dirimu wanita solehah idaman mujahid sejati.
-"Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (surga)." - [Surah An-Nur, 24: 26]
-setia menanti zauji habibi...


KONKLUSI
-Rezeki,ajal dan jodoh adalah hak ALLAH.
-Dia yg akan menentukan segala-galanya.
-berdoa dan berusahalah bersungguh-sungguh.
-moga segalanya akan berjalan lancar di bawah pengawasan dan keredhaan ALLAH.

Ana Muslimah

0 comments: